Veel gestelde vragen

Voor leerlingen

  • Pre-test:
    • De pre-test geeft je inzicht in je huidige kennis over ondernemerschap. Welke kennis heb je al en welke ontbreekt nog?
    • Zo zie je welke vaardigheden je nog moet aanleren in het zevende leerjaar om goed voorbereid te zijn op een carrière als zelfstandige of leidinggevende.
  • Eindtest:
    • De eindtest toont aan of je doorheen het schooljaar gegroeid bent in ondernemerschapscompetenties.
    • Als je slaagt, ontvang je een sectoraal attest als bewijs dat je kennis hebt van ondernemen.
  • Pre-test:
    • De pre-test kan je maar één keer invullen. Deze test dient enkel om vast te stellen welke kennis je al hebt en waar je nog aan moet werken.
  • Eindtest:
    • Tijdens het schooljaar leer je de nodige competenties aan. Als je geslaagd bent in de vereiste competenties, kan de leerkracht je toegang geven tot de eindtest.
    • De eindtest kan twee keer ingevuld worden per leerling. Als je de eerste keer niet slaagt, krijg je tot één week na de eerste poging een tweede kans.
    • Na deze week vervalt de tweede poging.
  • Met deze extra competenties rond ondernemerschap leer je de basisprincipes die je nodig hebt om later als zelfstandige of leidinggevende aan de slag te gaan.
  • Deze kennis helpt je om beter voorbereid te zijn op de zakelijke kant van het beroep, zoals prijszetting, klantenbeheer en marketing.
  • Luister naar ervaringsdeskundigen en ondernemers uit de sector om te ontdekken waarom deze opleiding een groot voordeel is!
  • Het attest zelf heeft geen directe invloed op de loonstructuren binnen de sector.
  • Wél kan het sectoraal attest een voordeel zijn bij sollicitaties, omdat het aantoont dat je over extra kennis en vaardigheden beschikt.
  • Werkgevers kunnen dit als een meerwaarde zien, wat kan leiden tot betere kansen op doorgroeimogelijkheden.
  • Tijdens het zevende leerjaar word je niet alleen een betere kapper of schoonheidsspecialist (je verwerft immers een bijkomende beroepskwalificatie), je leert ook de zakelijke en organisatorische aspecten van het beroep.
  • Je wordt klaargestoomd om als zelfstandige aan de slag te gaan of om een leidinggevende functie op te nemen binnen een kapsalon of schoonheidsinstituut.

Voor scholen

We hebben een handleiding ontwikkeld die je stap voor stap helpt bij de registratie als deelnemende school.

Vanuit de sector bieden we uitgebreide ondersteuning aan deelnemende scholen. Dit omvat:

  • Het referentiekader met ondernemerschapscompetenties
  • Didactisch materiaal om in de lessen te integreren
  • Portfolio om de competenties in de praktijk om te zetten doorheen het schooljaar
  • Opleidingen voor leerkrachten
  • Pre-test en eindtest voor de leerlingen
  • Toegang tot ons online platform: www.testjeondernemerschap.be waar je bovenstaande kan terugvinden (online vanaf 2 juni). 
  • Je kan je ook inschrijven voor de nieuwsbrief via deze link: Nieuwsbrief Ondernemen

Ja, er zijn twee evaluatiemomenten per school. Alle info staat in het draaiboek en wordt gecentraliseerd op www.testjeondernemerschap.be. Vragen? Mail gerust naar info@testjeondernemerschap.be.

  • Voor elke competentie in het referentiekader is er een online handboek ontwikkeld.
  • Deze materialen kunnen direct worden geïntegreerd in de lessen en gebruikt worden als ondersteuning.
  • De handboeken bevatten zowel theorie als praktijkgerichte opdrachten die toepasbaar zijn binnen de schoonheids- en kapperssector.
  • Het portfolio is een aanvulling op de handboeken die ervoor zorgt dat je alle theorie kan toepassen in de praktijk doorheen het schooljaar.
  • De school kiest zelf hoeveel tijd ze aan de competenties besteedt en op welke manier deze worden geïntegreerd.
  • De competenties kunnen op verschillende manieren worden opgenomen in het curriculum, zoals
    • Vanuit de vrije ruimte
    • In projectweken
    • Geïntegreerd in (praktijk)lessen al dan niet in het didactisch salon/instituut
  • Het beste resultaat wordt bereikt door theorie en praktijk te combineren- integreren, zodat leerlingen direct toepassen wat ze leren.
  • Let op: In de duale richting worden deze competenties niet op de werkplek aangeleerd. De werkplektijd is uitsluitend bedoeld voor de competenties die in het opleidingsplan staan en naar de beroepskwalificatie leiden. De aangeleerde ondernemerschapscompetenties kunnen wel uitgeoefend worden in de onderneming.
  • De school moet in eerste instantie het leerplan, gebaseerd op het curriculumdossier en dus het BK gekoppeld aan de studierichting, realiseren. Nadien kan zij ruimte maken om bijkomende inhouden een plaats te geven.
  • De opleiding in het 7de leerjaar moet vanuit de regelgeving minstens 28u bevatten. Meer mag, maar minder niet. Graag verwijzen we voor het realiseren van het leerplan gebaseerd op het BK en de invulling van de vrije ruimte naar de indicatieve lessentabellen van elke onderwijsverstrekker.
  • Sommige onderwijsverstrekkers hebben hiervoor een complementair leerplan (ondernemerschap) ontwikkeld. Mogelijks overlappen de inhouden van het referentiekader ondernemerschap met wat in het leerplan staat – bekijk dit zeker met jouw onderwijsverstrekker.
  • Andere onderwijsverstrekkers hebben geen apart leerplan ontwikkeld maar wel tijd voorzien als vrije ruimte. Binnen die vrije ruimte kan het referentiekader ondernemerschap zeker aan bod komen.
  • Als de koepel de volledige 28 uur reeds ingevuld heeft, is het voor deze scholen niet mogelijk om binnen dat pakket nog extra aanbod te voorzien. De school zal in dat geval bijkomende uren moeten organiseren.
  • Ja, momenteel wordt dit project enkel uitgerold voor: leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs in Vlaanderen, zevende leerjaar, binnen de arbeidsmarktfinaliteit (BSO).
  • Het is enkel toegankelijk voor studierichtingen:
    • Kapper-stylist (duaal)
    • Schoonheidsspecialist-adviseur
    • Grimeur
  • Niet-toegelaten deelnemers:
    • Leerlingen uit studierichtingen met een dubbele finaliteit (doorstroom + arbeidsmarkt)
    • Leerlingen uit andere richtingen die niet onder kapper-stylist, schoonheidsspecialist-adviseur of grimeur vallen
    • Cursisten uit het volwassenenonderwijs
  • Ja, om te slagen voor de eindproef en het sectoraal attest moeten alle competenties aangeleerd worden.
  • Evaluatie gebeurt op basis van het referentiekader ondernemerschap, waarin alle competenties zijn opgenomen.
  • Bepaalde competenties worden niet in de theoretische eindtest verwerkt, maar worden via praktijkgerichte evaluaties door de leerkracht beoordeeld. Elke leerling maakt gedurende het schooljaar een portfolio op en verdedigd deze op het einde van het schooljaar aan de leerkracht(en).
  • Op basis van een positieve evaluatie van het portfolio bepaalt de leerkracht per leerling de toegang tot de eindtest.
  • Bij toekenning moet de leerkracht een verklaring op eer ondertekenen waarin wordt bevestigd dat de leerling de competenties met succes heeft behaald.
  • De test van het ondernemerschap is niet bindend voor het slagen in het 7de jaar. Leerlingen kunnen dus wel slagen voor het 7de jaar, zelfs als ze de eindtest van het project niet volledig afronden of niet slagen.
  • De test is bedoeld om de ondernemerschapscompetenties in kaart te brengen en kan leiden tot een sectoraal attest, maar dit staat los van de formele evaluatie van het leerplan.
  • Het is belangrijk dat scholen dit onderscheid duidelijk bewaren en formele evaluaties correct blijven koppelen aan de leerplandoelen.
  • De school kiest zelf welke leerkracht(en) deze competenties aanleren.
  • Belangrijk is dat de leerkracht voldoende inhoudelijke kennis heeft over ondernemerschap.
  • In het didactisch materiaal wordt de leerstof direct gekoppeld aan de kappers- en schoonheidssector.
  • Idealiter wordt er een combinatie van theorie en praktijk voorzien, bijvoorbeeld:
    • Leerling leert wat er op een factuur moet staan → leerling maakt zelf een factuur op voor een fictieve onderneming.
  • Dit kan door verschillende leerkrachten gegeven worden, zoals:
    • Leerkrachten economie
    • Leerkrachten PAV
    • Praktijkleerkrachten (kappers- of schoonheidsopleiding)
    • Een combinatie of andere leerkrachten, afhankelijk van de school
  • In de duale richting worden deze competenties niet op de werkplek aangeleerd.
  • De werkplektijd is uitsluitend bedoeld voor het verwerven van competenties die leiden tot een beroepskwalificatie.
  • De ondernemerschapscompetenties moeten dus op school worden aangeleerd en geïntegreerd in de lessen.
  • De aangeleerde ondernemerschapscompetenties kunnen wel uitgeoefend worden in de onderneming.

Alle koepels/netten en pedagogische begeleidingsdiensten werden op de hoogte gehouden bij de ontwikkeling van het project.

Ja, de Webinar wordt samen met de nieuwsbrief verspreid en is vrij beschikbaar voor intern gebruik.

Zeker. In de nieuwsbrief vind je zowel de presentatie, het referentiekader als een infovideo die je mag gebruiken voor je open dag.

Het project ondernemerschap vanuit de sector is gratis.

Samen met de Horeca sector hebben we het referentiekader opgemaakt. Op basis van dit referentiekader hebben we het project sectorspecifiek uitgewerkt. Ook de horecasector maakte een sectorspecifiek project. De testen worden enkel opengesteld voor leerlingen die voldoen aan de toelatingsvoorwaarden (zie vraag en antwoord 7). 

Aanwezigheid wordt sterk aanbevolen, maar indien je niet kan deelnemen, worden de presentaties achteraf gedeeld via het platform.

Nee, je kan de schooljaren nadien ook nog deelnemen aan het project. Per schooljaar krijgen scholen de kans om hun overeenkomst met de sector te ondertekenen of te verlengen.

Het project ondernemerschap vanuit de sector is gratis.

https://www.ondernemendeschool.be/secundair-onderwijs
https://www.vlajo.org/mini-onderneming/mini-onderneming

  • Plankgas Pop-Up: kort en krachtig, leuk om leerlingen snel te laten proeven van ondernemen.
  • Minionderneming = diepgaand en doorleefd, voor scholen die structureel met ondernemerschap aan de slag willen.
  • Beide zijn waardevol. Het hangt af van je doel, tijd en het profiel van je leerlingen.