Examenreglement voor leerlingen
1. Doel van de test
Met deze testen wordt geëvalueerd of ik beschik over de basiscompetenties in ondernemerschap binnen de kappers- en schoonheidssector. De pre-test dient om mijn beginsituatie in kaart te brengen, de eindtest om mijn verworven kennis te meten.
2. Deelnamevoorwaarden
Ik verklaar dat ik:
- Leerling ben in het 7de jaar secundair onderwijs in Vlaanderen.
- Ingeschreven ben in één van volgende studierichtingen:
- Kapper-stylist (duaal)
- Schoonheidsspecialist-adviseur
- Grimeur
- Niet deel uitmaak van een richting met dubbele finaliteit.
3. Afspraken rond de testafname
- De pre-test wordt slechts één keer afgelegd.
- Je slaagt voor de eindtest als je minstens 65% behaalt.
- De eindtest wordt maximaal twee keer afgelegd, met één herkansing mogelijk bij niet slagen, binnen de week.
- De testen worden individueel, digitaal (op computer) en onder toezicht van de leerkracht afgelegd via het platform www.testjeondernemerschap.be.
- Ik zal de test zelfstandig en eerlijk afleggen. Enkel een kladblad en rekenmachine zijn toegestaan als hulpmiddelen, andere hulp of ondersteuning is niet toegelaten.
4. Voorbereiding en attest
- Ik begrijp dat ik de eindtest enkel mag afleggen wanneer mijn leerkracht mij voldoende voorbereid acht en daarvoor een verklaring op eer ondertekent.
- Bij een positieve beoordeling van de eindtest ontvang ik een officieel sectoraal attest dat mijn ondernemerschapscompetenties aantoont.
- Ik begrijp dat dit attest geen invloed heeft op mijn diploma of loon, maar een extra erkenning is binnen de sector.
5. Erkenning van het attest
Het attest wordt erkend door:
- Alle sociale partners van het FBZ PC314
6. Persoonsgegevens
Ik ben op de hoogte dat mijn persoonsgegevens verwerkt worden conform de GDPR en andere wetgeving rond gegevensbescherming, dat deze enkel voor dit project gebruikt worden, en niet gedeeld zullen worden met derden zonder toestemming.
Bekijk de privacyverklaring op de website voor meer informatie.
7. Verklaring van eer door de leerling
Ik verklaar hierbij op eer dat:
- Ik mij eerlijk en naar beste vermogen zal inzetten tijdens het afleggen van de testen.
- Ik deze regels gelezen, begrepen en aanvaard heb.
- Ik geschikt ben om deel te nemen aan de testen volgens de voorwaarden van het project.
Naam leerling: .............................................................................................................
School: ........................................................................................................................
Datum: ........................................................................................................................
Handtekening:
- Ik bevestig dat ik dit reglement gelezen heb en ermee akkoord ga.
8. Contact
Heb je vragen over het reglement of het project? Neem dan contact op via mail naar info@testjeondernemerschap.be.
9. Fraude en onregelmatigheden
Bij vaststelling van fraude of bedrog tijdens de test wordt deze ongeldig verklaard. De leerling verliest het recht op herkansing en ontvangt geen attest. Dit kan ook gemeld worden aan de schooldirectie.
10. Toegankelijkheid
Leerlingen met een erkende leerstoornis of beperking kunnen bij hun leerkracht of coördinator een verzoek tot redelijke aanpassing indienen op basis van een erkend medisch attest, zoals technische hulpmiddelen (voorleesfunctie met hoofdtelefoon).
11. Klachtenprocedure
Indien een leerling klachten heeft over de testafname of de beoordeling, kan deze binnen 5 werkdagen na de test een schriftelijke klacht indienen bij info@testjeondernemerschap.be.
12. Resultaten en bewaringstermijn
De testresultaten worden gedurende 10 jaar bewaard en kunnen op verzoek ingezien worden door de leerling.
13. Rol van de leerkracht/begeleider
De leerkracht ziet toe op een eerlijke testafname en staat in voor de juiste voorbereiding van de leerling.